مقالات

چرا به جوراب با کیفیت نیازمندیم؟

چرابه جوراب با کیفیت نیازمندیم؟

جوراب ها یکی از مهم ترین لباس های هستند که نقش به سزایی در سلامت دارا هستند. جوراب با کیفیت باید اولین قدم شما برای انتخاب جوراب باشد. جوراب پوشیدن تنها برای گرم نگه داشتن پا نیست. بلکه جوراب ها عرق های کف پاها را به خود جذب می کنند و از درد پا و بیماری های قارچی جلوگیری می کنند. در روزهای گرم پا بیشتر از روزهای سرد در کفش عرق می کند. محیط مرطوب و دور از نور خورشید داخل کفش محل مناسبی را برای کلنی های میکروبی فراهم می آورد. بنابراین استفاده از جوراب با جذب عرق و خیسی پا داخل کفش به سلامت بهینه پاها کمک می کند. بنابراین خیلی مهم است که از چه جنس جورایی استفاده می کنید.

شاید فکر کنید کشف الکتریسیته بزرگترین کشف تاریخ است اما باید به خدمت شما عرض کنم که اختراع کش جوراب نیز از بزرگ ترین دست آورد های علمی است!

جوراب با کیفیت چه جنسی باید داشته باشد؟

جوراب ها گاهی از جنس پلاستیک، گاهی نخ و بعضی هم پشمی هستند. هرچه بیشتر از شروع صنعت جوراب بافی می گذرد بیشتر هم به جنس هایی که برای جوراب بافی استفاده می کنند افزوده می شود.

جوراب های پشمی مناسب زمستان هستند. برای تابستان بهتر است از جوراب های نخی استفاده کنید . البته جنس نخی خالص کمتر مورد توجه است و اکثرا شامل نخ  پنبه و پلاستیک با همدیگرند.

جوراب ساقدار با طرح هندوانه

جوراب باید خاصیت کشسانی مناسبی داشته باشد تا پا در آن اذیت نشوند. اگر کشسانی جوراب خوب نباشد انگشت ها به همدیگر فشرده می شوند و به عصب پا فشار وارد می کنند، جوراب با کیفیت از کشسانی بالایی برخوردار است.

یکی از نشانه های جوراب با کیفیت ، کشسان بودند آن است.

نوک جوراب و قسمت مربوط به قوزک پا باید از بقیه قسمت های جوراب ضخیم تر باشند چرا که بیشتر در فشار و آسیب هستند و ممکن است در حین ضربه زدن به یک جسم پاره شوند. اگر برای کودک خود جورابی انتخاب می کنید، بهتر است  جورابی که در کف سرعت گیر  دارد را انتخاب کنید که فرزند شما هنگام دویدن لیز نخورد.

جوراب ها باید مناسب فصل باشند.

جوراب ها باید مناسب فصل باشند.

برای اینکه در تمام فصول بتوانید از جوراب استفاده کنید، بهتر است جوراب های مناسب فصل انتخاب کنید.  برای تابستان از جوراب های کالج و مچی استفاده کنید. اگر از طرفداران جوراب مچی هستید پس حتما توجه کنید که کش روی مچ پا به قدری محکم نباشد که خون رسانی به کف پا را دچار مشکل کند. در فصل بهار بنا به آب و هوا می تواند از جوراب مچی یا ساق دار استفاده کنید. فصل پاییز، فصل جوراب های ساق دار است.  در زمستان از جوراب های بلند و بالای زانو استفاده کنید. مخصوصا اگر پوتین های ساق بلند به پا می کنید. اگر پاهایتان داخل پوتین عرق می کند، بهتر است ارتفاع جوراب از ارتفاع ساق های پوتین بلندتر باشد. اگر هوا خیلی سرد بود از جوراب های پشمی یا حوله ای استفاده کنید.  این گونه جوراب ها گرم تر نوع معمولی هستند. البته کیفیت این نوع جوراب ها متغیر است. جوراب با کیفیت حوله ای از قدرت کشسانی بیشتری برخوردار است.

چرا جوراب ها سوراخ می شوند؟

شما جوراب با کیفیت را از سوراخ نشدن آن خواهید شناخت! چرا که جوراب هایی که ناخالصی در الیاف خود دارند با کوچکترین فشار یا کشش سوراخ خواهند شد. شاید تجربه داشته باشید که در حین راه رفتن متوجه شده اید، چیزی در کفش شما وجود دارد شاید یک سنگ ریزه باشد. اما جای مناسبی نیست که کفش خود را خارج کنید بنابراین  بعد از دقایقی که کفش خود را در می آورید متوجه می شوید جوراب شما در طول همین چند دقیقه سوراخ شده است!

بله تحمل فشار از جانب یک سنگ ریزه نیز برای الیاف نازک جوراب شما سخت بوده است. این بی کیفیتی درد سر ساز می شود. بنابراین بهتر است از جوراب با کیفیت استفاده کنید. چه بسا این نوع خرید کردن باعث شود طول عمر لباس های شما بیشتر از چیزی که توقع دارید شود. پس نگران قیمتی که شاید بیشتر از حد معمول است نباشید. اگر جوراب با کیفیت خریداری می کنید پس ارزش آن را دارند که کمی هزینه کنید.

اگر کش جوراب شما از جنس نامرغوبی باشد پس نمی توانید طولانی مدت از آن استفاده کنید. شاید وسط یک مهمانی یا سمینار مجبور شوید خم شوید جای کش جوراب را بخارانید و این کار را چندین بار در طول مجلس ادامه دهید. اگر کل جنس جوراب نازک مرغوب باشد که دیگر جای بحثی نمی ماند. یک ضرب المثل انگلیسی وجود دارند که : آنقدر ثروتمند نیستم که حتی ارزان بخرم!

جوراب با کیفیت طول عمری بیش از شش ماه دارد.

مثال بارز برای خرید جنس ارزان و بی کیفیت است.

جوراب ها از انواع پر مصرف لباس ها به حساب می آیند به طور میانگین عمر یک جوراب شش ماه است اگر هر روز بخواهید از آن استفاده کنید، عمر  آن کمتر نیز می شود به علاوه بعد از هر بار جوراب پوشیدن باید آن ها را بشویید، حتی اگر بو نگرفته باشند با به پا کردن کفش قسمت زیادی میکروب به روی جوراب منتقل شده است پس بهتر است هر روز جوراب های خود را بشویید. پس اگر جنس جوراب مناسب نباشد مدام مجبورید که جوراب بخرید و روزی به خود می آیید می بینید هزینه زیادی را صرف جوراب خریدن کرده اید . هم هزینه مالی هم هزینه وقتی!

اگر عادت دارید از جوراب با کیفیت ابریشمی برای مهمانی های خاص استفاده کنید باید مراقب مرکز خریدی که از آن لباس می خرید نیز باشید. چرا که علاوه بر قیمت بالای جوراب های ابریشمی انتخاب جنس درست شاید کمی سخت باشد. همچنین این جنس جوراب بسیار آسیب پذیر است و با کوچکترین فشاری ممکن است سوراخ شود و زیبایی خود را از دست بدهد.  در آخر فراموش نکنید الیاف جوراب به طور غالب باید از جنس نخ پنبه باشند در غیر این صورت در طور زمان متمادی پوست پای شما ترک می خورد یا حتی پوسته پوسته می شود. در انتخاب جوراب با کیفیت هرگز نسبت نخ پنبه را فراموش نکنید.

اگر به اختصار کل متریال های مورد استفاده برای جوراب ها را نام ببریم، شامل:

  1. پشم
  2. نایلون
  3. پلی استر
  4. اکریلیک
  5. پلی پروپیلن
  6. اسپندکس
  7. اولفین
  8. پلی آمید
  9. تفلون
  10. پروفیلن
  11. Core tex
  12. کوولار
  13. ایکس استاتیک

میشوند.

البته بسته به نوع جورابی که بافته می شود و نحوه استفاده آن با توجه به اینکه هر ورزش حرفه ای جوراب خود را دارد، مواد بالا استفاده می شوند که هر کدام کاربرد خاصی در جوراب بافی دارند.

 از بهترین متریال ها برای جوراب های معمولی که بازار ایران نیز از آن برای بافتن جوراب استفاده می کند ، نخ پنبه است. برای شما تضمین می کنیم که پاتوک پاتوک نیز از نخ پنبه مرغوب برای بافتن جوراب ها استفاده می کنید. برای اطمینان تنها کافی است نگاهی به آرشیو پاتوک پاتوک بیاندازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 + 19 =